Podczas gdy anatomiczna śledziona jest częścią naszego układu odpornościowego i odpowiada za filtrację krwi, śledziona z perspektywy TCM jest zupełnie inna.  Śledziona są w parze żołądkiem – są to główne narządy, które sterują procesami trawienia i transportu składników odżywczych po naszym organizmie. Podczas gdy TCM określa nerki jako źródło „energii qi wrodzonej”, śledziona jest źródłem „energii qi nabytej”. Dzieje się tak, ponieważ są miejscem produkcji „qi”, krwi i płynów, które są substancjami niezbędnymi do życia.

Śledziona odpowiada za pobieranie, przetwarzanie i dystrybucję składników odżywczych z pożywienia. Przetrawiony pokarm jest zamieniany w składniki odżywcze przez żołądek i śledzionę. Następnie jest transportowany w górę (wznoszenie) przez śledzionę do płuc. Serce i płuca przejmują kontrolę i wytwarzają qi oraz przekształcają składniki odżywcze w krew, która krąży po całym naszym ciele (opadanie). Dodatkowo nadmiar wody wytworzonej w procesie trawienia krąży w płucach i nerkach, gdzie jest odparowywany, tworząc pot i mocz, a następnie wydalany z organizmu.

Te wznoszące się i opadające działania uzupełniają się nawzajem, aby zakończyć proces trawienia. Kiedy wstępująca funkcja śledziony zostaje osłabiona, „qi” spływa w dół i może skutkować objawami, takimi jak zawroty głowy, zmęczenie, wzdęcia, utrata apetytu i biegunka. Podobnie, wymioty mogą wystąpić, gdy „qi” żołądka nie opada. Trochę za skomplikowane? No cóż, na tym właśnie polega podejście holistyczne (całościowe), organy nie funkcjonują samodzielnie, praca jednego organu wpływa na pracę drugiego, tworzymy jedną wielką całość.

Inną funkcją śledziony jest regulacja krwi w naczyniach krwionośnych. Jeśli śledziona „qi” jest słaba, osoba jest podatna na siniaki, krew w stolcu, mocz i fioletowe plamy znajdujące się pod skórą, a także inne problemy z krwawieniem.

Jak zmęczenie jest powiązane ze śledzioną?

W TCM zmęczenie jest często przypisywane niedoborowi „qi” śledziony i często towarzyszą mu inne objawy, takie jak utrata apetytu, uczucie pełności w jamie brzusznej, zwłaszcza po posiłkach, luźne stolce, duszność i bladożółta cera. Ponieważ śledziona jest odpowiedzialna za przekształcanie i transport składników odżywczych potrzebnych do funkcjonowania organizmu, niedobór „qi” śledziony spowoduje nieodpowiednie odżywianie narządów, hamując ich optymalne funkcje, powodując, że jednostka czuje się ospała i zmęczona. Z biegiem czasu niedobór będzie objawiał się zewnętrznymi objawami, takimi jak charakterystyczne „ślady zębów” mogą być odciśnięte na krawędziach języka.

Wilgoć i śledziona

Jeżeli śledziona nie jest w stanie transportować i przekształcać płynów ustrojowych, to może prowadzi do gromadzenia się wilgoci w ciele. Często zaczyna się w okolicy nóg i przesuwa się w górę do brzucha. W zależności od umiejscowienia w ciele patogenne objawy będą różne. Na przykład, jeśli zostanie znaleziony w okolicy żeńskich narządów płciowych, nastąpi wzrost wydzieliny z pochwy; jeśli wilgoć gromadzi się w jelitach, powoduje to luźne stolce. Inne objawy wilgoci to: wzdęcia, nudności, wymioty, zawroty głowy, uczucie ciężkości w ciele lub kończynach oraz gruba, tłusta powłoka języka.

TCM uważa, że ​częste spożywanie surowych, zimnych i pikantnych pokarmów może uszkodzić śledzionę i spowodować gromadzenie się wilgoci. Jeśli wilgoć w śledzionie jest już obecna, to produkty które mogą pogorszyć sytuację to: przetworzona żywność, alkohol, cukry i słodziki i produkty mleczne.

Przywróć swoją śledzionę do formy

Wzmocnienie funkcji śledziony jest jednym z najważniejszych czynników w leczeniu TCM, co pozwala na skuteczniejsze wchłanianie leków ziołowych i pokarmów korzystnych dla ogólnego stanu zdrowia.

Jak wzmocnić pracę śledziony? Oto kilka wskazówek:

1). Jedzenie a nie oglądanie, czytanie. Posiłki są ważnymi porami dnia i nie należy mieszać jedzenia z pracą, czytaniem lub oglądaniem telewizji. Może to hamować przepływ pokarmu przez organizm i wpływać na trawienie.

2). Jedz w umiarkowanych ilościach: Przejadanie się powoduje przepracowaną śledzionę i stagnację pokarmową. Śledziona nie ma wystarczająco dużo czasu, aby opróżnić żołądek przed następnym posiłkiem, co powoduje uczucie wzdęcia i zmęczenia.

3). „Śniadanie zjedz jak król, z obiadem podziel się z obiadem, a kolację oddaj wrogowi”.

To powiedzenie całkowicie się sprawdza z życiem wg zasad Tao. Najlepiej spożywaj ciepłe śniadanie między 7 a 9 rano. Wtedy żołądek ma najlepszy czas na pracę. Jedzenie będzie zamienione w energie i zapewni jego optymalne funkcjonowanie na cały dzień.

Kolację zjedz najpóźniej do 19. Po tej godzinie jest minimum żołądka zgodnie z zegarem biologicznym TCM, a to oznacza, że wszystko co zjesz po tej godzinie nie będzie trawione tylko przetrzymane w żołądku, a to może wpływać na jakość naszego snu a tym regenerację naszego ciała.

4). Dobrze przeżuwaj pokarm: dokładne żucie pokarmu zmniejsza obciążenie układu pokarmowego, a pokarm jest łatwiej wchłaniany. Pozwala to również na wydłużenie czasu spożywania posiłków, pozwalając uświadomić sobie uczucie sytości i zapobiec przejadaniu się.

5). Unikaj zimnych lub schłodzonych napojów: Zbyt dużo zimnych napojów może uszkodzić śledzionę, a organizm potrzebuje czasu, aby podgrzać jedzenie, zanim zostanie strawione.

6). Korzystaj z zabiegów akupunktury. Regularne korzystanie z akupunktury wzmocni cały układ trawienny, ekstrahowanie składników odżywczych się poprawi i stany zapalne układu trawiennego zostaną usunięte.

7). Zioła, które pomagają odżywić śledzionę, to traganek, żeń-szeń, lukrecja.

8). Emocja która osłabia pracę śledziony to nadmierne zamartwianie się, nadmierna troskliwość.

Uważność jest jedną z najlepszych praktyk, które przynoszą korzyści śledzionie. Podobnie jak większość z nas, Śledziona nie radzi sobie świetnie z wielozadaniowością, a niestety żyjemy w czasach niekończącej się rozrywki. Wielu z nas próbuje zrobić wiele rzeczy naraz, ponieważ martwimy się, że o czymś zapomnimy, ale dodatkowo obciążamy Śledzionę, pozostawiając jeszcze większe zmartwienie. Daj swojej Śledzionie miejsce na zrobienie jednej rzeczy na raz. Niezależnie od tego, czy jesz, czytasz czy pracujesz, spróbuj zrobić tylko jedną rzecz i nic więcej. W rezultacie poprawisz trawienie i zmniejszysz zmartwienia.

9). Najlepszy moment na wzmocnienie śledziony to głownie sierpień i wrzesień (5 Element – Późne Lato). Wtedy dominuje Element Ziemi a Śledziona i Żołądek należą właśnie do tego Elementu. Zwiększone jedzenie poszczególnych produktów ma działanie profilaktyczne aby przygotować nasze ciało do zimniejszych pór roku. Jedz produkty w kolorze ziemi, pomarańczowej, żółtej. Warzywa najlepiej wybierać zielone i liściaste, takie jak jarmuż, sałatę i szpinak. Oprócz nich wyjątkowo wskazane są pomidory, buraki, marchew, bataty, dynia, pietruszka, fasolka szparagowa, owoce dzikiej róży, kiwi, jabłka, agrest i jagody. Wskazanymi ziołami jest mniszek lekarski, szałwia, rumianek i majeranek.

Jak mówi przysłowie: „Jesteś tym, co jesz”. W dzisiejszym zabieganym środowisku wygodnie jest zignorować dobre nawyki żywieniowe, jeśli chodzi o jakość lub ilość. Jednak rozwijanie zdrowych nawyków żywieniowych nie jest tak mylące ani restrykcyjne, jak wiele osób sobie wyobraża. Możesz odżywić i wzmocnić swoją śledzionę wieloma różnymi metodami na zdrowie, długowieczność i witalność.